powrót do listy artykułów

Wam także dokucza chrapanie?

Chrapanie jest jednym z największych postrachów we wspólnej sypialni. Pojawia się z powodu ograniczonej drożności dróg oddechowych. Kiedy przy wdychaniu drogi oddechowe są zwężone, powietrze musi się przemieszczać szybciej, ciśnienie w gardle wzrasta, a kręg obrotowy i podniebienie miękkie zaczynają wibrować.

Czym spowodowane jest chrapanie

Chrapanie dotyka w szczególności mężczyzn. Najczęstszymi przyczynami mogą być następujące czynniki:

Przeziębienie

Tylko w przypadku, gdy chrapanie nie jest długoterminowe. Powodem chrapania jest przeszkoda w drogach oddechowych. Po wyleczeniu chrapanie znika.

Alkohol

W przypadku spożycia większej ilości alkoholu, głównie przed spaniem, dochodzi do rozluźnienia mięśni szyi i karku. To następnie skutkuje uciskiem na układ oddechowy, który tym samym jest zwężony i powoduje gorszy przepływ powietrza.

Palenie

Jeśli palicie, dajecie chrapaniu dużo przestrzeni. Błona śluzowa palacza jest bowiem bardziej obrzęknięta. Co więcej, w przypadku nałogowych palaczy mogą powstawać różne procesy zapalne, które również wspomagają chrapanie. Oprócz tego wzrasta produkcja śluzu w nosie i gardle i podrażnia płuca.

Nadwaga

Chrapanie wzmaga także nadwaga lub otyłość. Tkanka tłuszczowa w szyi uciska aparat oddechowy, a następnie ogranicza przepływ powietrza.

Zmiany organiczne

Chrapanie może być spowodowane także zmianami fizjologicznymi jak na przykład, skrzywienie przegrody nosowej, opuchnięte migdałki gardłowe, lub zapalenie migdałów czy polipy w nosie. Zwłaszcza podczas spania powodują wyraźne zwężenie górnych dróg oddechowych.

Starzenie się

Pomimo tego, że proces starzenia się jest naturalny, ma nieprzyjemne skutki uboczne Jednym z nich jest rozluźnienie mięśni szyi, karku, które podobnie jak w przypadku nadwagi ogranicza przepływ powietrza.

Jak możemy walczyć z chrapaniem?

Zmiana stylu życia

W walce przeciw chrapaniu może nam pomóc kilka rzeczy. Jedną z nich jest zmiana stylu życia. W praktyce oznacza to rzucenie palenia i wyraźne ograniczenie alkoholu. Korzystna będzie także zmiana sposobu odżywiania się i aktywność fizyczna, dzięki którym będziecie się czuć lepiej. Sprawdza się to w szczególności dla przypadków, gdzie występuje nadwaga.

Zmiana nawyków związanych ze spaniem

Kluczowa jest także zmiana nawyków związanych ze spaniem i pozycji podczas snu. Jeśli na przykład jesteście przyzwyczajeni do spania na plecach, nauczcie się, zamiast tego spać na boku. Górna część ciała także powinna być prawidłowo ułożona, mogą Wam w tym pomóc poduszki ortopedyczne, które dostarczą komfort i wystarczające podparcie.

Może także pomóc pozycja z głową wyżej niż nogi. W ten sposób dojdzie do spadku wagi, która wpływa na drogi oddechowe..

Środowisko ma także duży wpływ na spokojny sen. Na przykład, jeśli w sypialni jest suche powietrze, które wysusza gardło i błonę śluzową, może przyczyniać się do chrapania. Z pewnością lepsze będzie czyste środowisko, w którym nie występuje pył, kurz, sierść zwierząt czy inne alergeny, które mogą Was w nocy drażnić.

Aromaterapia i prysznic

Sprawne funkcjonowanie swoich dróg oddechowych możecie wspomóc na przykład gorącym prysznicem przed spaniem. Bardzo użyteczna jest także, tak samo, jak w przypadku nieżytu nosa, przeziębienia, inhalacja słoną wodą, lub wodą wzbogaconą ziołami. Taka inhalacja udrażnia drogi oddechowe. Można także spróbować różnych zapachowych świeczek o działaniu relaksacyjnym.

Pomoc lekarska

Jeśli chrapanie jest długotrwałym problemem, który dręczy nie tylko Was, ale także osoby z Waszego otoczenia i nic z wymienionych rad nie pomaga, można skonsultować problem z lekarzem. Istnieją leki na chrapanie i różnego rodzaju spreje do nosa, które mają za zadanie wzmocnić układ oddechowy i oczyścić drogi oddechowe. Możecie także umówić się w specjalistycznych klinikach na laserowe leczenie chrapania, które polega na usuwaniu przez lekarza nadmiernej części podniebienia miękkiego i wykonania w nim nacięć. Niniejsze zmiany wzmocnią całe podniebienie i nie będzie dochodzić już do niepożądanych wibracji.

Uwaga na bezdech senny

Normalne chrapanie znacznie różni się od bezdechu sennego, który jest poważnym problemem zdrowotnym. Normalne chrapanie stanowi problem przede wszystkim dla otoczenia śpiącego, w przypadku ludzi z problemem bezdechu sennego oddychanie i towarzyszące mu chrapanie jest przerywane, często dochodzi do zatrzymania oddechu i w wyniku tego mogą wystąpić poważne choroby układu sercowo - naczyniowego lub choroby metaboliczne.

Jeśli ktoś z otoczenia zaobserwuje, że w nocy oddychacie nieprawidłowo, lub jeśli sami często budzicie się w nocy z uczuciem, że się dusicie, zgłoście się do lekarza i skonsultujcie problem w celu podjęcia kolejnych kroków.


Najnowsze artykuły

W jaki sposób sport wpływa na jakość naszego snu?

Sen jest podstawową potrzebą fizjologiczną. Podczas snu regenerujemy się, relaksujemy i odnawiamy zasoby energii. Długotrwałe braki snu mają ogromny wpływ na nasze zdrowie i kondycję fizyczną.  

więcej

Spokojny i zdrowy sen w trakcie ciąży – 2. trymestr

W drugim trymestrze ciąży dochodzi do całkowitego uspokojenia objawów. Poranne mdłości ustępują a ciąża przestaje Was ograniczać. Mimo to nadal dobrze jest przestrzegać określonych zasad zdrowego snu. 

więcej