powrót do listy artykułów

Skutki bezsenności i nadmiernego spania

Krótkoterminowy niedostatek spania

 

Najczęściej spotykamy się z krótko terminowym niedostatkiem snu, który nie ma wyraźniejszego wpływu na nasze zdrowie. Ludzki organizm ma bowiem autoregulacyjną zdolność kompensacji niedostatku snu z poprzedniej nocy.

Podstawowym symptomem niedostatku snu albo naruszenia jego kontynuacji jest oczywyście ospałość. Deprywacja snu przejawia się:

  • obniżeniem standardowej zdolności mentalnej,
  • obniżeniem motywacji do wykonywania czynności i zainteresowaniem o otoczenie,
  • złym nastrojem i nieprzyjemnymi uczuciami,
  • pogorszoną dedukcją (mylne decyzje i  liczne błędy),
  • przedłużeniem czasu reakcji,
  • podwyższoną drażliwością, agresywnością, depresjami, stresem, utratą pamięci itd.

Naukowcy mówią, że po 17 godzinach bez snu zachowujemy się jak z 0,5% alkoholu w krwi (2 szklanki wina). Także przeprowadzili badania dotyczące długoterminowej deprywacji snu. Po 3-4 dniach bez snu wzmacniają się wszystkie powyżej wymienione symptomy. Dochodzi do poczucia zagrożenia, zaburzenia orientacji przestrzennej, zaburzenia mowy, zaburzenia koordynacji sensomotorycznej (np. drgawki rąk) i do zmian percepcyjnych (np. zaburzenia widzenia przestrzennego, halucynacje, paranoje), utratą logicznego myślenia itd.

  

Chroniczny niedostatek snu

 

Chroniczny niedostatek snu może powodować:

  • obniżenie zdolności organizmu do obrony,
  • bóle głowy,
  • powolne rośnięcie dzieci.

Naukowcy również spodziewają się, że deprywacja snu może podwyższać ryzyko nadwagi i otyłości, bo podczas snu są aktywne hormony regulujące apetyt i przybór wagi.

Jednodniowa albo dwudniowa deprywacja snu obniża produkcję białych krwinek, obniżenie zdolności organizmu do obrony przeciw chorobom infekcyjnym (np. katar lub grypa). Natomiast u ludzi nabierających sił po operacji lub chorobie potwierdzono zwiększoną potrzebę głębokiego snu. To znaczy, że sen i system immunologiczny są powiązane. Nawet została udowodniona wyższa umieralność u osób śpiących mniej niż 6,5 godzin. 

Nadmierne spanie

 

Z drugiej strony, umieralność jest także wyższa u osób śpiących więcej niż 9 godzin cierpią oni częściej na zawały serca. Ponadto spodziewano, że za długi sen albo spanie w nieprawidłowym czasie może powodować podobne symptomy jak niedostatek snu (drażliwość, zaburzenie koncentracji itd.).


Najnowsze artykuły

Męczy Cię przegrzewanie się w łóżku w trakcie letnich miesięcy? Stop nieprzespanym nocom.

Sporo osób, wraz z nadejściem wysokich temperatur zaczyna się przebudzać w nocy, odkrywać kołdrę, a następnie znowu przykrywać, ponieważ zaczyna im być chłodno. Jak rozwiązać zmiany temperatur raz na zawsze?

więcej

Nocne zmiany, jak się lepiej wyspać? II część

Każdy znosi system zmianowy w inny sposób. Dla niektórych jest łatwiejsza praca w godzinach nocnych i odpowiada mu bycie aktywnym w nocy i odpoczynek za dnia. Ranne ptaszki natomiast chętniej pracują od samego rana, ale wieczorem szybko kładą się spać.

więcej