powrót do listy artykułów

Pozwól, by przyroda ukołysała Cię do snu

Bezsenność jest w ostatnim czasie sporym problemem, z którym borykają się wszystkie kategorie wiekowe. Wielu pacjentów stosuje w celu jej złagodzenia leki z grupy leków nasennych. Jednak przy dłuższym ich zażywaniu stają się uzależniające i mają dodatkowo cały szereg skutków ubocznych. Natomiast przyroda oferuje szereg możliwości, jak wspomóc szybsze zasypianie i lepszy sen. Już nasze babcie wiedziały, jak łatwo poradzić sobie z bezsennością – za pomocą ziół.

HERBATKI I NALEWKI

Kwiat lipy

Kwiat lipy ludzkość zna już od dawna i stosuje przede wszystkim ze względu na obecność w nim antyutleniaczy i substancji łagodzących stan zapalny. Nie tylko ma skuteczne działanie przy przeziębieniu, jest również doskonały przy bólach żołądkach. Co zaś dotyczy bezsenności, kwiat lipy relaksuje, to znaczy pozwala pozbyć się stresu, nerwowości i rozdrażnienia. Z kwiatu można przygotować kąpiel i łagodną herbatkę.

Mięta pieprzowa

Mięta to kolejna roślina posiadająca szerokie spektrum zbawiennego wpływu na organizm człowieka. Poza złagodzeniem stresu, bólów głowy i bezsenności, regularne picie herbatki miętowej znacznie poprawia działanie układu trawiennego, wątroby, śledziony i woreczka żółciowego.

Pomysł na przygotowanie::  Zmieszać 30g mięty pieprzowej, 30g melisy lekarskiej, 10g kopru włoskiego oraz 5g korzenia kozłka lekarskiego. Wziąć dwie łyżeczki, zalać 250ml gorącej wody i pozostawić do zaparzenia.

Kozłek lekarski

Ta cudowna bylina powinna być jedną z pierwszych, po którą należy sięgnąć w przypadku problemów z zasypianiem. Potrafi bowiem wyrównać poziomy substancji kluczowych w mózgu, a jednocześnie nie uzależnia. Kozłek pomoże nie tylko w nalewki ziołowej. Nie powinno się go stosować dłużej niż trzy tygodnie.

Pomysł na przygotowanie:: Wsypać 5g korzenia kozłka lekarskiego do 200ml zimnej wody, zostawić do zaparzenia na 24 godziny i przecedzić. Wypić przed pójściem do łóżka.

Chmiel zwyczajny

Chmiel jest idealną rośliną przy ogólnym uspokojeniu układu nerwowego. Uspokaja nerwy, tłumi wszelką aktywność i histerię, łagodzi rozdrażnienie. Należy go stosować w nalewkach, ekstraktach i herbatach. Najlepiej działa w połączeniu z innymi ziołami.

Pomysł na przygotowanie: Zmieszać 30g szyszek chmielu, 20g melisy lekarskiej i 20g kwiatu rumianku. Wziąć dwie łyżeczki, zalać 250ml gorącej wody, wypić po wystudzeniu przed snem.

Melisa lekarska

Jest chyba najbardziej znanym ziołem stosowanym w bezsenności. I do tego jest na prawdę wszechstronna – łagodzi stany nerwowe, łomotanie serca i różne ataki na tle psychicznym. Pomaga w histerii i stanach depresyjnych. Poza tym ma zbawienny wpływ także na różne choroby związane ze stanem zapalnym. Wystarczy przed snem wypić herbatę z melisy.

Pomysł na przygotowanie: Zmieszać 35g kozłka lekarskiego, 30g bobrku trójlistnego oraz 35g mięty pieprzowej i 30g melisy. Wziąć dwie łyżeczki, zalać 200ml wrzącej wody. Odcedzić i pić dwa razy dziennie.

Dziurawiec zwyczajny

Dziurawiec jest ważnym ziołem w medycynie ludowej. Ma silne działanie i łatwo radzi sobie z dowolną formą niedyspozycji psychicznej – niezależnie do tego, czy dokuczają Państwu strach, depresja, melancholia, stres czy inne psychozy. Ma działanie uspakajające i łagodzące na cały układ nerwowy, potrafi łatwo ukołysać do snu.

KĄPIELE

Inne możliwością jest przygotowanie naparu ziół i dodanie ich do kąpieli. Nie tylko dojdzie do przedostania się substancji uspakajających do skóry, ale opary pomagają tak samo, jak aromaterapia.

  • Zagotować 1l wody i zalać nią 100g kozłka. Odstawić na ok. 10 minut, następnie przecedzić i wlać do kąpieli. Wystarczy 15 minut w łazience i będzie się Państwu przyjemniej usypiać.
     
  • Zagotować 5l wody i zalać nią 500g słomy owsa. Gotować ok. 15 minut o odcedzić do wanny. Wykonać kąpiel tuż przed pójściem do łóżka.

INNE PRZYDATNE RADY

W problemach z bezsennością należy przyjmować większe dawki witaminy B5, którą można znaleźć w suszonych morelach, jabłkach, cennym jej źródłem są także suszone figi lub wątróbka.

Wieczorem nie należy dużo jeść – pełny żołądek wpływa na niespokojny sen. Najlepiej zakończyć kolację zanim pojawi się uczucie sytości.

Skoncentruj się na higienie snu. Chodź spać codziennie o tej samej porze, wypracuj nawyki, które będą kojarzyć się ze snem. Należy do nich na przykład kąpiel. lektura książki itp.

Nie zapominaj o pomieszczeniu, w którym zasypiasz. W sypialni powinno być dostatecznie ciemno, wynieś całą elektronikę i inne przeszkadzające elementy. Sprawdź również, czy masz odpowiednie łóżko i materac, stanowiące odpowiednie podparcie dla ciała.

Bezsenność rozwieje również ciepłe mleko z masłem i łyżeczką miodu.

Przed snem nie rozwiązuj problemów, unikaj stresu, kłótni i innych rzeczy, mogących zagrozić dobremu psychicznemu samopoczuciu.

Na rynku są dostępne różne rodzaje poduszeczek ziołowych, które swoim zapachem ułatwiają zasypianie. Do najskuteczniejszych należą lawendowe. Można zastosować również świeczki zapachowe, które stworzą odpowiednią atmosferę dla spokojnego snu.


Najnowsze artykuły

Odpowiedni czas na wymianę waszej pościeli właśnie nadszedł.

Nawet w kwestii pościeli istnieją pewne różnice, które powinniście znać i przy jej wyborze nimi się kierować. Czy wiedzieliście, że istnieją trzy rodzaje pościeli? Czy wiedzieliście, że pościel może zapewnić stabilną temperaturę w łóżku? Ponadto, czy wiedzieliście, że pościel powinna być zmieniana w zależności od pory roku? Czy to dla was zupełna nowość? Przyjrzyjmy się bliżej temu tematowi.

więcej

W jaki sposób sport wpływa na jakość naszego snu?

Sen jest podstawową potrzebą fizjologiczną. Podczas snu regenerujemy się, relaksujemy i odnawiamy zasoby energii. Długotrwałe braki snu mają ogromny wpływ na nasze zdrowie i kondycję fizyczną.  

więcej