powrót do listy artykułów

7 największych mitów o spaniu

Fakty a myty o spaniu

1. Budzę się w nocy, to cierpię na bezsenność.

Budzenie się w nocy nie znaczy automatycznie, że cierpimy na bezsenność. Jest absolutnie normalne budzić się nawet kilka razy podczas nocy. Większość z nas o tym nawet nie wie i myślimy, że śpimy bez przerwy. Jeżeli krótko po obudzeniu znów zaśniemy, to nie ma problemu. Istnieje głęboki sen fizyczny, kiedy ciało relaksuje się (dochodzi do spadku ciśnienia krwi, sekrecji hormonów) i głęboki sen paradoksalny, kiedy ciało już jest gotowe do obudzenia, ale mózg jeszcze intensywnie odpoczywa. Wtedy śnią się nam sny i mózg układa przeżycia, jest w fazie tłumienia i otwiera się podświadomość. Budzimy się w tej fazie i także między pojedynczymi cyklami. Rano człowiek zazwyczaj nie pamięta, że podczas snu klika razy obudził się i natychmiast znów zasnął.

2. W weekend mogę wyspać się na zapas.

Byłoby fajne mieć taki mały zapas spania, z którego można czerpać w ciągu tygodnia pracy. Niestety sen w taki sposób nie działa. Na uniwersytecie w Chicago naukowcy prowadzili badania rytmów snu i stwierdzili, że ciała nie można okłamać. Zmiany długości snu - krótki sen podczas tygodnia pracy i długi sen w weekend, mają negatywny wpływ na ludzki organizm, który potem nie może działać na 100%.

3. Muszę spać 8 godzin dziennie.

Lekarze mówią, że najlepiej spać 7-8,5 godzin dziennie. Natomiast każdy z nas jest inny i mamy różne wymagania dotyczące długości snu. Niektórym wystarczą 4 godziny, ale niektórzy z nas potrzebują nawet 10 godzin snu. Jakość snu i wypoczynku zależy od tego, czy odbędą się kompletne cykle snu włącznie z fazami najgłębszego snu. Nie zależnie od tego, czy cały cykl odbędzie się w 4 czy 10 godzin.

4. Dzięki alkoholowi wyśpię się lepiej.

Jeżeli przed spaniem wypijecie połowę butelki wódki, prawdopodobnie szybko zaśniecie, ale rano będziecie zmęczeni i niewyspani. Alkohol pomaga łatwiej zasnąć, ale podczas jego wchłaniania i trawienia sen jest płytki. Zazwyczaj obudzimy się dużo wcześniej, niż jest to dla nas zdrowe, a przez resztę dnia czujemy się niewyspani.

5. Podczas snu ciało przestaje pracować.

W nocy większość procesów fizycznych jest minimalna - temperatura ciała, ciśnienie krwi i częstotliwość oddychania spadają. Nasze ciało wykorzystuje to dla regeneracji komórek i wytwarzania nowych połączeń neuronowych w mózgu. Dobry sen poprawia koncentrację, pozytywnie wpływa na system immunologiczny i ma działanie prewencyjne przeciw chorobom kardiowaskularnym. Ponadto we śnie organizm produkuje hormon melantoninę, który między innymi spowalnia starzenie.

6. Pigułka nasenna zawsze pomoże

Jeżeli czujecie się długotrwale niewyspani i nie macie siły do codziennych aktywności, warto pomyśleć co jest tego przyczyną. Idealnie jest pokonać bezsenność bez lekarstw. Pomyślcie o tym, czy kładziecie się spać i wstajecie prawidłowo, czy uprawiacie jakiś sport. Jeżeli nie możecie kłaść się spać prawidłowo o podobnej porze, polecamy przynajmniej prawidłowo wstawać. Paradoksalnie czas snu skraca się, ale dochodzi do synchronizacji procesów biologicznych, powiązanych nie tylko ze spaniem, ale także z innymi procesami w organiźmie.

Jeżeli chodzi o bezsenność spowodowaną tragicznymi wydarzeniami lub ważnymi problemami, trzeba iść do lekarza po lekarstwa, których zazwyczaj używano przez 4-6 tygodni. Na długotrwałą bezsenność, która nie jest reakcją na żadne wydarzenia, polecano leki zawierające melantoninę.
 

Pilulka dla spania

7. Im bardziej jestem zmęczony, tym lepiej się wysypiam.

Skrajne zmęczenie natomiast może spowodować problemy ze spaniem. Po wyczerpującym dniu czujemy się absolutnie zmęczeni, ale mamy głowę pełną myśli i nie możemy zasnąć. Kiedy zaśniemy (często za pomocą lekarstw), nasz sen jest płytki i nie dodaje nam energii.
 

Nasz typ:

Sprawdzić, czy nasz sen naprawdę jest dobry, można kilkoma sposobami. Albo subiektywnie za pomocą kwestionariusza, albo obiektywnie za pomocą polisomnografii w laboratorium snu, gdzie  dokładnie zbadają rytm naszego snu i ustalą diagnozę.


ŹRÓDŁO: SHUTTERSTOCK.COM


Najnowsze artykuły

W jaki sposób sport wpływa na jakość naszego snu?

Sen jest podstawową potrzebą fizjologiczną. Podczas snu regenerujemy się, relaksujemy i odnawiamy zasoby energii. Długotrwałe braki snu mają ogromny wpływ na nasze zdrowie i kondycję fizyczną.  

więcej

Spokojny i zdrowy sen w trakcie ciąży – 2. trymestr

W drugim trymestrze ciąży dochodzi do całkowitego uspokojenia objawów. Poranne mdłości ustępują a ciąża przestaje Was ograniczać. Mimo to nadal dobrze jest przestrzegać określonych zasad zdrowego snu. 

więcej