powrót do listy artykułów

10 wskazówek, jak zaoszczędzić więcej czasu na sen II część

W pierwszej części naszego artykułu otrzymałeś parę rad, jak zaplanować dzień, aby pozostać produktywnym i jednocześnie wygospodarować więcej czasu na sen. Sen wymaga czasu, jeżeli nie nadążamy realizować naszych obowiązków, mamy tendencję okradać się o czas potrzebny na wypoczynek. To szkodzi nie tylko zdrowiu, ale ma wpływ na naszą produktywnosć. Jak poradzić sobie z codziennymi obowiązkami szybciej?Jak zaoszczędzić więcej czasu na sen

Trzymaj w ryzach sieci społecznościowe

Portale społecznościowe są często dobrymi pomocnikami, ale jednocześnie pochłaniaczami czasu. Ile godzin dziennie tracisz na bezproduktywne buszowanie w sieci?  Bądź wobec siebie szczery, zazwyczaj jest to dużo więcej niż sobie uświadamasz.  Spróbuj zastanowić się nad tym. Niektóre smartfony mają nawet funkcję mierzenia czasu spędzonego w internecie, zatem sam możesz ustalić sobie dzienny limit. Po jego przekroczeniu, telefon wyśle ci ostrzeżenie, że wyczerpałeś swój czas i powinieneś zająć się czymś innym.

Rób sobie notatki

Niezależnie, czy to będzie planner, czy zwykły notatnik, miej go zawsze pod ręką i zapisuj sobie wszystko. Dla pewności zapisuj każdą błahostkę, którą masz wykonać, informacje, które masz przekazać komuś, itp. Może dojść do tego, że w wirze pracy zapomnisz o czymś. Miej wszystko zapisane, a po wykonaniu skreśl. To dużo lepsze, niż pominięcie czegoś istotnego.

Nie bój się poprosić o pomoc

Nie jest niczym wstydliwym poprosić o pomoc rodzinę, czy przyjaciół. Każdy jest czasem przeładowany obowiązkami. Wiedząc, że istnieją osoby, do których możesz zwrócić się po wsparcie, nie krępuj się i poproś o nie. To jednak ważne, aby nie nadużywać czyjejś uprzejmości i pomagać sobie nawzajem. Bądź otwarty i uprzejmy, jeśli ktoś zwróci się po pomoc do ciebie. Może chodzić o drobnostki, może właśnie nie nadążasz z prasowaniem, czy nie możesz wyprowadzić psa na spacer.  Rozejrzyj się wokół, czy twój mąż, albo dzieci nie mają właśnie chwili, aby cię w czymś wyręczyć. Nawet dzięki takiej małej pomocy możesz zaoszczędzic trochę więcej czasu dla siebie.

Twórz kompletny plan dnia

Pomiędzy poszczególnymi czynnościami nie pozostawiaj tzw. pustych miejsc. Wiedząc, że jakaś czynność zajmie ci np. 2 godziny, następnie masz przerwę przez 3, a potem kolejne zajęcia trwające 2 godziny - nie lepiej byłoby wykonać tych zadań jednego po drugim, a następnie mieć już czas tylko na odpoczynek?  Spróbuj również takie puste miejsca zapełnić czymś, co masz do wykonania w najbliższych dniach, albo czymś, co już długo odkładasz. Jeżeli będziesz mieć swój plan dzienny rozpisany kompletnie i wszystko zdążysz wykonać bez zbędnych przerw, zyskasz w ten sposób więcej czasu na wypoczynek. Wieczorem czeka cię już tylko przyjemna kąpiel i położenie się w wygodnym łóżku.

Relaks

Robisz mnóstwo rzeczy i każdą minutę masz wykorzystaną do maksimum? Czeka cię zmęczenie pochodzące z ciągłego napięcia. Zatrzymaj się i każdego dnia znajdź czas na relaks, sport, kontakt z przyrodą, a nawet słuchanie muzyki, czy oglądanie filmów. Wyłącz wszystko, zrelaksuj się, odpocznij. Ustal, kiedy chcesz kłaść się spać, aby współgrało to z twoim planem dnia. Juz godzinę wcześniej nie wykonuj wymagających zadań i przygotuj się do snu. Może to wyglądać np. tak, że gdy wybije godzina 21, wszystko wyłaczasz, zapominasz o pracy, obowiązkach i idziesz zrobić sobie pachnąca kąpiel. Stworzysz tym samym regułę i rytuał, na który będziesz cieszyć się każdego dnia.


Najnowsze artykuły

W jaki sposób sport wpływa na jakość naszego snu?

Sen jest podstawową potrzebą fizjologiczną. Podczas snu regenerujemy się, relaksujemy i odnawiamy zasoby energii. Długotrwałe braki snu mają ogromny wpływ na nasze zdrowie i kondycję fizyczną.  

więcej

Spokojny i zdrowy sen w trakcie ciąży – 2. trymestr

W drugim trymestrze ciąży dochodzi do całkowitego uspokojenia objawów. Poranne mdłości ustępują a ciąża przestaje Was ograniczać. Mimo to nadal dobrze jest przestrzegać określonych zasad zdrowego snu. 

więcej