powrót do listy artykułów

4 rzeczy, które musisz wiedzieć o stelażach łóżkowych

Dla zdrowego snu jest oczywiście ważny dobrej jakości materac, ale także wybór właściwego stelaża ma znaczący wpływ na jakość naszego snu i gwarantuje jego właściwą funkcję. Prawidłowo wybrane stelaże mają również wpływ na odprowadzenie wilgotności, oddychanie materaca oraz wpływają także na ortopedyczne właściwości materaca lub jego żywotność.

Stelaże Segmentowe TEMPUR

Podstawowy podział stelaży

Stelaże łóżkowe dzieli się na 2 główne grupy, tj. stelaże listwowe i segmentowe. Stelaże listwowe różnią się między sobą szerokością listewek, ich rozłożeniem i ilością. Również odległością między nimi i możliwością ustawienia ich twardości.

O stopień wyższą kategorią są właśnie stelaże segmentowe, które dzięki elastycznemu podparciu ciała są w stanie idealnie rozłożyć jego wagę i reagują indywidualnie na obciążenie w każdym punkcie powierzchni materaca. Stają się w ten sposób lepszym oparciem i współdziałają z Twoim materacem.

Oba typy stelaży są dostępne w trzech wariantach, czyli nieregulowane, regulowane ręcznie lub regulowane elektrycznie.

Jak prawidłowo wybrać stelaż?

Do elastycznych stelaży pasują materace, które będą wspierać pozytywne cechy stelaża i dobrze się dostosują, aby użytkownik osiągnął właściwe korzyści ze współdziałania materaca i stelaża.

Materace sprężynowe są odpowiednie do stałych stelaży listwowych lub stelaży nieregulowanych z nieelastycznym rozłożeniem listew. Materace piankowe i lateksowe można położyć na stelaże elastyczne listwowe lub segmentowe.

Wyboru stelaża (regulowany lub stały) można dokonać w zależności od wymogów co do jego komfortu, ale także praktyczności. W przypadku łóżka ze schowkiem na pościel ważny będzie łatwy dostęp i kompatybilność z wybranym typem stelaża. Z perspektywy zdrowia i komfortu najlepszy jest wybór regulowanego elektrycznie stelaża, który oferuje łatwe, płynne sterowanie i najzdrowszą z możliwych pozycji snu.

Zdrowotne znaczenie stelaża

Elastyczne stelaże przynoszą różnym częściom ciała w różnych strefach łóżka niezbędną miękkość lub odwrotnie – twardość. Przy spaniu w pozycji na plecach i na boku kręgosłup pozostaje w naturalnej pozycji, materac i jego podkładka elastycznie kopiują kształt ciała, nie uciskają na stawy ani mięśnie i nie prowadzą śpiącego do wybudzania się i obracania z uczuciem sztywności mięśni.

Jeżeli łóżko jest zbyt twarde, dochodzi do nienaturalnego nacisku na stawy i kręgosłup. które znajdują się w ten sposób w niewłaściwej pozycji.

Jeżeli łóżko jest zbyt miękkie, ciało się zbytnio zapada, kręgosłup jest nienaturalnie wygięty, a mięśnie stają się napięte lub ściśnięte. Ściśnięciu ulegają również narządy wewnętrzne, które nie mogą się właściwie regenerować.

Właściwym rozwiązaniem są elastyczne stelaże łóżkowe, które odpowiednie części usztywnią lub wręcz odwrotnie – zmiękczą, biorąc pod uwagę budowę ciała człowieka i utrzymywanie kręgosłupa we właściwej pozycji.

Jak dbać o stelaż

Nie tylko materac, ale również stelaż do łóżka wymaga właściwej pielęgnacji, aby mógł właściwie spełniać swoją funkcję i wspierać zdrowy sen. Dla właściwego i długotrwałego działania stelaża zalecamy przestrzegać następujących zasad:

  • Stelaż powinien się znajdować w suchym środowisku
  • Pod łóżkiem i stelażem powinno zawsze przechodzić powietrze
  • Co najmniej dwa razy w roku należy przetrzeć drewniane oraz plastikowe części stelaża wilgotną szmatką
  • W przypadku regulowanych stelaży raz w roku natrzeć ruszające się części olejem

Najnowsze artykuły

Odpowiedni czas na wymianę waszej pościeli właśnie nadszedł.

Nawet w kwestii pościeli istnieją pewne różnice, które powinniście znać i przy jej wyborze nimi się kierować. Czy wiedzieliście, że istnieją trzy rodzaje pościeli? Czy wiedzieliście, że pościel może zapewnić stabilną temperaturę w łóżku? Ponadto, czy wiedzieliście, że pościel powinna być zmieniana w zależności od pory roku? Czy to dla was zupełna nowość? Przyjrzyjmy się bliżej temu tematowi.

więcej

W jaki sposób sport wpływa na jakość naszego snu?

Sen jest podstawową potrzebą fizjologiczną. Podczas snu regenerujemy się, relaksujemy i odnawiamy zasoby energii. Długotrwałe braki snu mają ogromny wpływ na nasze zdrowie i kondycję fizyczną.  

więcej